Akoestiek in schoolgebouwen
Helaas leeft de belangstelling hiervoor bij onze schooldirecties, ouders en leerlingen veel minder en valt hier nog een lange weg af te leggen. Dat een slecht akoestisch comfort moeilijk concreet meetbaar is en de gevolgen hiervan zich pas op lange termijn laten voelen, helpt ook niet echt. Bovendien zijn geplande investeringen in akoestiek tijdens bouwwerken aan onze scholen vaak pas voorzien op het eind van de bouwwerf, wanneer het geld helaas al dikwijls opgesoupeerd is. En daarnaast valt ons verouderd scholenpatrimonium met zijn vaak hoge plafonds en tot klaslokalen herbestemde bijgebouwtjes zoals kapellen ook moeilijker akoestisch te optimaliseren dan nieuwbouw, waar meteen performante oplossingen kunnen worden ingebouwd.
Akoestiek in schoolgebouwen: nood aan sensibilisering
Er is dus zeker dringend nood aan sensibilisering en aandacht voor het al te lang stiefmoederlijk behandelde akoestische aspect, die zelfs een esthetische oplossing niet hoeft in de weg te staan. Architecten kunnen als orkestmeesters aan de start van het bouwproces iedereen samenbrengen, zich voldoende informeren over doeltreffende marktoplossingen en die meteen inbouwen in hun plannen.
De industrie kan een grote stap vooruitzetten door geïntegreerde totaaloplossingen voor akoestische absorptie, akoestische isolatie en thermische isolatie uit te werken en te promoten.
Akoestiek in scholen, tijd voor een akoestisch label
De sector of de overheid zou met de invoering van een akoestisch label voor een wake-up call kunnen zorgen en kunnen bijdragen tot een verhoogde inspanning van alle bouwpartners op dit vlak. Intussen kunnen scholen lawaaimeters of kleurencodes installeren, de nadruk leggen op een juist stemgebruik en een stiltedag organiseren om eenieders volle aandacht te trekken op het akoestische deficit.
En in afwachting kunnen het plaatsen van schermen en het hangen van gordijnen en baffles in een aantal situaties als goedkope en makkelijk toepasbare kortetermijnoplossingen de eerste noden lenigen.
Dit alles zal ongetwijfeld leiden tot een misschien moeilijk concreet te duiden, maar wel onmiskenbaar aangenamer schoolklimaat met minder hoofdpijn, burn-outs en stressprikkels, zeker bij kinderen met ADHD, hoge sensitiviteit en autismespectrumstoornissen. De concentratie en de schoolprestaties zullen er alleen maar wel bij varen.
Deze en nog meer thema’s kwamen uitgebreid aan bod tijdens een boeiend rondetafeldebat over akoestiek in schoolgebouwen in de Sint-Bavohumaniora in Gent met Steven De Bondt (Area Sales Manager bij Rockfon), Bruno Wautier (account- en projectmanager voor Asona België), Yves Demaertelaere (bestuurder-sectorverantwoordelijke bij de Broeders van Liefde), Floris Rotsaert (Acoustic Sales Engineer bij DOX Acoustics Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant), ir.-arch. Jos Leyssens (zaakvoerder van architecten- en ingenieursbureau Licence to Build), Dagmar De Brucker (audiologe en preventieadviseur in de Sint-Bavohumaniora Gent), Justine Derudder (Project Sales Manager Vlaanderen bij Unilin Insulation) en Valerie Louwagie (product manager Utherm bij Unilin Insulation).
Deze vertegenwoordigers uit het onderwijs, de industrie en de brede bouwwereld bleken uiteindelijk stuk voor stuk vurige pleitbezorgers van meer inspanningen voor een aangenamer akoestisch comfort.
Aanwezige experts
- Propere en functionele sanitaire voorzieningen dragen bij tot een gezonde ontwikkeling van kinderen en helpen hen om van jongs…
Ventilatie in Schoolgebouwen
Corona leek de uitgelezen kans om de kwaliteit van de binnenlucht in onze scholen eindelijk ten gronde aan te pakken. Niets…