De Meeuw bouwt school van de toekomst in Sint-Amands
De gloednieuwe LAB-school ziet - en voelt - er anders uit. Vergeet eindeloze gangen met identieke en kale klaslokalen. Hier ook geen schelle schoolgeluiden en holle akoestiek of stoffige, donkere en duffe ruimtes. Dit gebouw zonder gangen is transparant en baadt in natuurlijk licht. Hier heerst rust en vrede. En toch wordt er bijzonder hard gewerkt.
Begeesteren om te excelleren
Zelf actief aan de slag gaan met de leerstof vormt het uitgangspunt van LAB. Elke leerling uitdagen, begeesteren en kansen geven om te excelleren, ieder op zijn of haar niveau. Goesting geven om te leren staat centraal. Kristien Bruggeman: “Onze leerlingen wisselen lesmomenten in een grotere groep af met één-op-één instructies of overleg met de leerkracht in kleinere groepjes. Bij ons staan na een lesmoment niet alleen de leerkrachten in het zweet, maar ook - en vooral - de kinderen.”
Niet in vakjes
In vakjes wordt hier niet gedacht. Leerkrachten doen aan co-teaching en krijgen tijd en ruimte om samen met collega’s projecten uit te werken, maar geven sommige uren ook solo les. “Leerlingen werken nauw samen bij projecten of opdrachten. Deze wisselende les- en werkvormen vragen een grote variëteit aan ruimtes, inclusief de mogelijkheid om ze snel om te vormen. Ook alle sta- en zitmeubilair is in een handomdraai naar een andere opstelling aangepast”, luidt het.
Bouwpartner
Bij haar zoektocht naar een bouwpartner vond Kristien Bruggeman bij De Meeuw wat ze zocht. “Allereerst moest het bijzonder snel gaan”, vertelt ze. “Als startende nieuwe school heb je immers géén tijd om rustig twee jaar stenen te stapelen. Onze deadline besloeg slechts enkele maanden.”
Het gebouw werd bovendien in twee fases gerealiseerd, wat perfect met modulaire bouw kan. “Er zat niet veel tijd tussen de twee fases, maar toch kon het voor ons financieel niet anders én moesten we het eerste deel al een schooljaar vroeger in gebruik kunnen nemen. Als pas opgerichte en snelgroeiende school weet je niet hoeveel leerlingen je volgend schooljaar mag verwachten. Bouwen en groeien gaan hier hand en hand. Dat ons modulair schoolgebouw goedkoper was dan de klassieke aanpak was meer dan mooi meegenomen en maakte het financieel haalbaar”, stelt Kristien Bruggeman.
Dynamische wisselwerking
Ook de ontwerpfase liep uiterst gesmeerd. “De Meeuw bouwde al vele scholen. Deze ervaring kwam goed van pas. Tot mijn grote vreugde zag ik daarnaast vooral openheid en durf om het samen met ons een stukje anders te doen. We wisselden voortdurend ideeën uit, waardoor het ontwerp organisch vorm kreeg. De medewerkers van De Meeuw verdiepten zich echt in onze vernieuwende onderwijsmethodes. Deze nauwe betrokkenheid vertaalde zich in een gebouw dat ons als gegoten zit”, looft de directrice.
Geen klascontainers
Wanneer Kristien aan collega-directeurs vertelt dat ze voor modulair bouwen koos, denken die vaak spontaan aan klascontainers. “Het maakt hun verbazing des te groter als ze onze school bezoeken. Met containers heeft ons project niets te maken. Ons fraai gebouw heeft een frisse uitstraling en mag gerust gezien worden. Het modulaire uit zich vooral in een enorme flexibiliteit, nu én later. Het gebouw is één grote doos, de ruimtelijke indeling en binneninrichting blijven altijd aanpasbaar. Toekomstige uitbreidingen vormen geen probleem én sluiten zowel visueel als functioneel naadloos aan op het bestaande”, juicht de onderwijswetenschapster toe.
Hier wil ik naar school!
Nieuwe leerlingen die worden rondgeleid, zijn vaak meteen overtuigd. Hier willen ze naar school! Kristien Bruggeman: “De openheid naar buiten én de transparantie in het gebouw geven een heerlijk verfrissend gevoel. De uitstekende klimatisatie met permanente luchtverversing creëert ook een gezonde en aangename omgeving om te leren en te werken. Akoestiek vormt voor vele scholen een uitdaging. Bij ons is die perfect in orde, zelfs als in een grote ruimte in groep gewerkt wordt”, klinkt het.
Circulariteit
Ook de duurzaamheid en circulariteit spreken Kristien Bruggeman aan. “Dit gebouw heeft dezelfde levensduur en levert minstens gelijkwaardige energieprestaties als een modern klassiek schoolgebouw”, vertelt ze. “Een afbraak zal hier evenwel nooit gebeuren. Na de gebruiksduur - die even lang is als bij klassieke bouwmethodes - demonteert De Meeuw zorgvuldig alle bouwmodules en materialen voor hergebruik. Ook deze visie sluit nauw aan bij waar wij als school voor staan: niets of niemand gaat verloren; we dragen zorg voor onszelf, elkaar en de samenleving.”
Tijdelijk, semipermanent of definitief
Met de bouw van de LAB-school in Sint-Amands bewees De Meeuw zich eens te meer als innovatieve, ervaren en meedenkende bouwpartner voor het onderwijs. Zowel voor noodlokalen, snelle tijdelijke oplossingen, semipermanente gebouwen om een periode vanaf een vijftal jaar te overbruggen als voor definitieve gebouwen ben je bij De Meeuw aan het juiste adres. Voor elke tijdshorizon en timing realiseert het een modulair gebouw dat perfect aan de schoolbehoeften voldoet.
- 21/11/2024 - 09:01 Sector
- 13/11/2024 - 16:57 Buitenruimte
13/11/2024 - 16:57Ontharding is goed voor mens en milieu