Terug naar school, helaas in hetzelfde gebouw als waar je grootouders al zaten
Hoe het zover gekomen is? Door een historisch gebrek aan investeringen in degelijke schoolgebouwen. Bovendien verloopt de huidige financiering nog niet snel genoeg om de inhaalbeweging volledig te maken en alle noden te lenigen. Aanvullende publiek-private investeringsprogramma’s zoals Scholen van Vlaanderen zijn zeker verdienstelijk, maar een verdere versnelling is nodig.
Dat betekent dat er vandaag in te veel scholen een nieuwe generatie kinderen zal opstarten en haar schoolloopbaan zal doorlopen in oude gebouwen, die niet aangepast zijn aan de pedagogische noden van vandaag en waar de energiekosten de pan uit swingen. Het beeld van een klas waar het raam in volle winter openstaat om te verluchten, terwijl de verwarming draait, zegt alles.
Niet alleen de scholen zijn verouderd. Dat geldt ook voor de speelplaatsen die nog te vaak volledig verhard zijn. Ontharding is niet alleen nodig in de strijd tegen de klimaatverandering, maar kan ook kaderen in een pedagogische aanpak waarbij kinderen kansen tot avontuur, beweging, spel en zelfs openluchtlessen aangereikt krijgen.
Dat verouderde gebouwen een probleem zijn, toont een studie van de KU Leuven (met de sprekende titel ‘Les in hetzelfde schoolgebouw als je betovergrootouders’) aan. Slechte infrastructuur leidt niet alleen tot een slechter welbevinden, maar ook tot slechtere studieresultaten.
Nog meer investeren in scholen levert betere leerlingen en gelukkigere leerkrachten op. Open leerlandschappen, een goede akoestiek, de mogelijkheid om nieuwe leermethodieken te introduceren … Het zijn maar enkele troeven die toekomstbestendige schoolgebouwen bieden.
Een aangepaste infrastructuur lost niet alle moeilijkheden in het onderwijs op. Maar kunnen lesgeven en les volgen in een school volgens de huidige normen en comfort, op een manier die de pedagogische noden optimaal faciliteert, zal de impact van de leerkrachten en de motivatie bij onze kinderen versterken. Laten we de komende generaties ook zo alle kansen geven en het aantal schoolmoeë jongeren terugdringen.